יום חמישי, 24 במרץ 2011

phpBB

אני לא חושב שיש מישהו מתחום המערכות המוכנות - בין אם זה משתמש, מעצב, מתכנת, או מקים אתרים, שלא מכיר את phpBB, בגלל זה החלטתי להתחיל איתה.

הלוגו של phpBB

phpBB היא מערכת פורומים בקוד פתוח, הכי נפוצה ופופולרית בעולם. היא כתובה בשפת PHP, ודורשת בסיס נתונים (כמו MySQL), לאיחסון המידע. יש מאות, אם לא מאות אלפי אתרים שעושים בה שימוש, מכיוון שהיא חינמית, קלה להתאמה אישית ועמוסה בתכונות טובות ושימושיות לניהול קהילה מקוונת, בין אם קטנה ובין אם גדולה.

מכיוון ש-phpBB משוחררת תחת הרישיון הציבורי הכללי של GNU, ניתן לבצע בה כל שינוי, מבלי לבקש רשות/אישור ממפתחיה. חשוב לציין ולהזכיר שבכל מערכת מוכנה, לא רק phpBB, חובה להשאיר את זכויות היוצרים ו/או המתרגמים ו/או המעצבים, מהסיבה הפשוטה - המפתחים, המעצבים והמתרגמים עבדו ועובדים קשה על פיתוח, עיצוב ותירגום המערכות - הכבוד המינימלי שאפשר לתת להם היא להשאיר את הזכויות שלהם.

עכשיו אפרט על ההתנסות שלי ב-phpBB:
אני עוד זוכר את היום שנתקלתי ב-phpBB לראשונה. עוד בגירסה הראשונה שלה - phpBB 1. האתר הראשוני היה מאוד פשוט, אבל אני חושב שכבר אז ידעתי שיש עתיד למערכת הזו. אם אתם רוצים לראות (או להיזכר) איך נראתה phpBB בגירסה 1 - פשוט ליחצו כאן. והנה האתר השני, ומערכת phpBB בגירסה 2 - כאן.

אומנם ב-phpBB 1 לא השתמשתי, אבל היה לי ניסיון לא מועט ב-phpBB 2. הקמתי אפילו קהילת פורומים אחת או שתיים, שלמרבה הצער זנחתי בשלב מסוים. התכונות שלה היו מעולות, שהתאימו בדיוק לצרכים שלי אז. הקושי היחיד היה ההתאמה האישית - בעיקר בתחום העיצוב. כמובן שהעיצובים הלועזיים - שמותאמים לקריאה משמאל לימין - עבדו חלק. העיצובים בעברית דרשו יישור והתאמה מפורטים לקריאה מימין לשמאל, וגם, אם זה לא מספיק - תירגום התמונות הנלוות - כגון "New Topic, Post Reply"...

ב-phpBB3 התנסיתי ממש מעט. אני אולי יורה פה לעצמי ברגל, אבל אסתכן ואומר שלא אהבתי אותה. פשוט לא אהבתי אותה. אני עדיין לא אוהב אותה. לפחות כרגע. למה? אם תשאלו אותי - אגיד לכם שהיא באמת מערכת מצוינת - חינמית, מלאה אפשרויות והתאמה אישית - ואפילו מתורגמת לעברית עוד מגירסה 2, אבל הדבר היחיד שבאמת הציק לי בה (בפעם האחרונה שהשתמשתי בה), הוא עניין ההרשאות. לא אתחיל לפרט לכם, כי זה ייראה לכם מאוד מסובך - אבל אני חושב שמי שניסה להשתמש בה, יודע על מה אני מדבר. זה יותר מדי מציק. ההרשאות ב-phpBB 2 לעומתה, היו מאוד נוחות וקלות להגדרה. ולמה הרשאות הן חשובות? כי יש קהילות שבהן כמעט כל פורום בודד דורש הרשאות שונות מהאחרים, וגם קהילות שיש בהן לא מעט קבוצות חברים, שדורשות גם הן הרשאות (+ הרשאות ספציפיות עבורן לפורומים מסוימים).

לסיכום, אם אתם רק בתחילת דרככם בהקמת אתרים - ובעיקר שימוש במערכות (פורומים) מוכנות - אני אומר שכדאי שתנסו את phpBB, למה לא? :) אני די בטוח שתאהבו אותה.

אתר הבית של phpBB.
הדגמה של phpBB 3 - שם משתמש וסיסמה: administrator.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אין לבקש תמיכה והצעת/בקשת שירותים בתגובות.