יום שני, 28 במרץ 2011

מודיפיקציות

מודיפיקציות


מה זו מודיפיקציה בעצם?
מודיפיקציה לפעמים יכולה גם להיקרא "תוסף" (Plugin), "רכיב" (Module) או אפילו "חבילה" (Package). בעברית נהוג לכנות אותה (ולשנות את מינה) ובעצם לקרוא לה "מוד", או ברבים "מודים" (תודה גפן ;)). מודיפיקציה היא "שינוי" או "עריכה" מסוימת בתוך מערכת מוכנה. מודיפיקציות יכולות להוסיף תכונות חדשות, לשפר תכונות קיימות, להוסיף אבטחה, לשנות ו/או לשפר ויזואליות, לעזור למנוע "זיבול" (ספאם) וכדומה...

למה אני צריך מודיפיקציות?
אם אתה לא מרוצה מפונקציונליות (תיפקודיות) של מערכת מסוימת - אתה יכול להיעזר במודיפיקציות כדי לבצע שינויים אישיים משלך במערכת הספציפית שלך.

איך מתקינים מודיפיקציה?
ברוב המערכות כיום יש חלקים בקוד שנקראים Hooks ("קרסים") - פונקציות שמאפשרות להשתמש בתכונות מסוימות מובנות במערכת - וכך בעצם ליצור מודיפיקציה ולשלוט בה - מבלי "לשנות" לחלוטין את אופן פעולת המערכת, אלא פשוט לעבוד ב"תיאום" איתה. יש גם מערכות דוגמת SMF, שרואות בפעולת המודינג (Modding - התקנת/יצירת מודיפיקציות) חלק חשוב והכרחי, אז יש להן אזור ייעודי להתקנת מודיפיקציות (ב-SMF הוא נקרא "Package Manager" - מנהל החבילות). ברוב המערכות כיום הכול אוטומטי - צריך להעלות את קובץ/ספריית המודיפיקציה, ובכמה לחיצות כפתור, להתקין ולהגדיר אותה במערכת שלכם. אני מניח שיש גם חלק מועט של מערכות אחרות שאין להן Hooks או Package Manager, ואז העבודה יותר קשה. צריך לערוך את הקבצים ידנית. זה גם לא נוח - ולדעתי גם לא הכי חכם. למה? אקח לדוגמה את מנהל החבילות של SMF. אם אתם מתקינים ידנית - כשתעברו בלוח ניהול המערכת לאזור מנהל החבילות, יש סיכוי שלא תראו את המודיפיקציה מופיעה כמותקנת. יש סיכוי שלא תראו אותה בכלל - וככה - יהיה יותר קשה להפעיל/לנטרל/לשדרג וגם, בעת הצורך, להסיר אותה.

מאיפה אני יכול להשיג מודיפיקציות למערכת שלי?
בעיקרון - בכל אתר בית של מערכת מוכנה שמכבד את עצמו, יש אזור ייעודי למודיפיקציות (וגם לעיצובים), עם אפשרויות חיפוש והורדה. רצוי ב-99% מהמקרים להוריד את המודיפיקציות שנמצאות באתר הבית של המערכת, כי באתרים רבים (ושוב ביניהם, האתר של SMF) - ישנן קבוצות שבודקות את תקינות ואבטחת המודיפיקציות (סוג של קבוצות "בקרת/הבטחת איכות").

מה היתרון במודיפיקציות?
אני חושב שכל הפירוט למעלה מדבר על זה. ;)

מה החיסרון (המאוד חשוב) במודיפיקציות?
מודיפיקציות וגם עיצובים - דורשים שידרוג מפעם לפעם. למה? מכיוון שבתחום המערכות המוכנות - כל הזמן יש שינויים. יוצאות גירסאות חדשות - שבהן יש שינויים בקבצי המקור וקבצי העיצוב. החיסרון הוא שכל הזמן צריך לדאוג להיות משודרג - כדי לנצל תיקונים - בהם תיקוני שגיאות (באגים), תיקוני אבטחה, תיקוני תאימות שונים (תאימות לדפדפנים, תאימות לגירסאות PHP לדוגמה, תאימות לגירסאות בסיסי נתונים...). כאן צריך להיות מאוד עקביים. וזה עניין מאוד חשוב בגלל שלפעמים ישנן מודיפיקציות שפשוט לא תואמות את גירסת המערכת שברשותכם, ואז רצוי מאוד לא להשתמש בהן. עניין נוסף לא פחות חשוב הוא, שלעיתים - האנשים שאחראים על המודיפיקציה (או העיצוב) - מפסיקים להתאים אותה לשידרוגי המערכת שאליה היא מיועדת, וזה העניין הכי בעייתי מבחינתי.

לסיכום, אם החלטתם להשתמש במודיפיקציה כלשהי - רצוי שתחליטו קודם אם היא באמת הכרחית לכם, ואם היא מתעדכנת באופן תדיר ובהתאם למערכת שאתם משתמשים בה.
בהצלחה!

אזור המודיפיקציות של SMF.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אין לבקש תמיכה והצעת/בקשת שירותים בתגובות.