יום שלישי, 5 באפריל 2011

כסף או חופש?

ברשומה הזו אדון על עניין מאוד חשוב בנושא המערכות המוכנות. מה עדיף - לשלם כסף על מערכת מוכנה, או לבחור מערכת מוכנה חופשית - לרוב קוד פתוח.

התשובה אינה חד משמעית. יש יתרונות וחסרונות בשני סוגי המערכות.

מערכות חינמיות ובקוד פתוח הן הרבה יותר דינמיות ממערכות בתשלום. מפתחים באים והולכים בקצב יותר תדיר ממפתחי מערכות בתשלום (לרוב בגלל עניינים בחיים האישיים שמונעים מהם להקדיש יותר זמן לפיתוח מוצר חינמי שהם לא מתקיימים ממנו), הקוד ניתן לשינוי כמעט על ידי כל אחד, והרבה יותר אנשים משתמשים בהן (המקוריות והחדשנות של אתרים שונים תלויות באיך הם מעצבים ומתאימים את המערכת החינמית שלהם, בצורה שונה כמה שיותר מאתרים מתחרים אחרים), מאשר אלה שקונים מערכות בתשלום. גם האבטחה משחקת כאן תפקיד. למרות שלרוב המערכות החינמיות ובתשלום יש צוותי הבטחת איכות - צריך לזכור שאף מערכת לא מושלמת. השוני כאן הוא שבגלל שמערכת חינמית ניתנת להורדה על ידי כל אחד, אנשים שמבינים טוב (מאוד) את השפה בה כתובה המערכת (PHP, לדוגמה) - יכולים להתחיל לחפש, ולאחר מכן גם לנצל פירצות אבטחה במערכת. עם זאת, רוב האנשים מדווחים על פירצות אבטחה שהם מגלים, אבל עדיין - הסיכון קיים. במערכת בתשלום, לקוחות בלבד מורשים להוריד את המערכת, ככה שמספר האנשים שמתעסקים בקוד, רק כדי לחפש פירצות אבטחה, קטן יותר.

למערכות חינמיות, מאגר המודיפיקציות גדול הרבה יותר ממערכות בתשלום, ורובן אף הן בחינם. מערכות חינמיות בקוד פתוח לא דורשות "חידוש/שידרוג רישיון" מפעם לפעם.

מכיוון שלמערכות בתשלום יש לקוחות - ההיענות לדרישות הלקוחות, למשל בהוספת תכונות (=Features) ואפשרויות חדשות, גבוהה יותר, מהסיבה הפשוטה - הם שילמו, מגיע להם לקבל תמורה מלאה לכספם, בניגוד למערכות מוכנות שכל משתמש עם דרישה מסוימת בא ופשוט מבקש אותה - ואז צוות הפיתוח צריך לשקול האם ליישם את בקשתו מבין מאות, אם לא אלפי דרישות של משתמשים אחרים. ברוב המערכות חינמיות יישום הדרישות מתבסס בעיקר על הביקוש ומעט בצורך. במערכת בתשלום היישום מתבסס בעיקר על הצורך והביקוש גם יחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אין לבקש תמיכה והצעת/בקשת שירותים בתגובות.