יום שלישי, 29 במרץ 2011

RTL

מה זה בעצם RTL? למה זה חשוב?

RTL זה בעצם קיצור של Right To Left = מימין לשמאל. כמו שאפשר לנחש - זה קשור לאינטרנציונליזציה (=הפיכה לבינלאומי, ובתחום המדובר - תירגום והתאמת מערכת לשפה אחרת).

שפות מסוימות - בעיקר עברית וערבית, נכתבות ונקראות מימין לשמאל, ולכן, RTL הוא מושג חשוב. מערכת שתומכת (למרות שהעניין הזה משתדרג ומתפתח כל הזמן) תמיכה מלאה ב-RTL, יכולה לתפוס חזק אצל מקימי האתרים הישראליים.

תמיכה מלאה ב-RTL, הכוונה היא לאפשרות תירגום לשפה שנקראת מימין לשמאל - שיחד איתה ניתן להגדיר את כיוון הדפים שיוצגו לגולשים. כמובן שלא מספיק רק "לכוון" את הדפים. ישנם גם אלמנטים רבים בעיצוב (CSS - גיליונות הסיגנון, קבצי התבנית - Templates) שדורשים כיוון והתאמה להצגה מימין לשמאל.

מערכות שנמצאות בתחילת דרכן לא דואגות ל-RTL, ולרוב גם לא לתמיכה בקידוד UTF-8, שעליו אדבר ברשומה אחרת. יכולים להיות לה קבצי שפה - אבל לגבי כל השאר - בעל האתר או מי שאחראי על המערכת שבה האתר משתמש ייאלץ לבצע את שינויי ההתאמה ל-RTL בעצמו.

מערכות ותיקות וטובות כדוגמת phpBB החינמית, או Invision Power Board שבתשלום הבחינו שתמיכה מלאה ב-RTL מאוד חשובה לחלק לא קטן מקהל היעד שלהן - ובגירסאות האחרונות כבר פיתחו תמיכה רחבה ב-RTL - ועדות לכך ניתן לראות באפשרות השפה שבפורומי הקהילה של IPB, בתחתית העמוד משמאל, באפשרות השפה "RTL Test (English)".

אז איך בעצם מתאימים מימין לשמאל?
קודם כל - איפה שמוגדר המשתנה "dir" (או "direction" ב-CSS) כ-ltr, צריך לשנות אותו ל-rtl. מה שמוגדר כ-"left" בקבצי השפה ו/או תבניות העיצוב - צריך לשנות ל-"right", ולהפך. זה תקף גם לגבי האלמנטים "padding-left", "margin-left" וגם "float: left", ובקיצור - לכל האלמנטים הדומים. שימו לב, שכשמופיע לכם משהו בסיגנון class="left" או id="left" - לדוגמה class="top_left", רצוי לא לשנות - מכיוון שאתם יכולים (ורצוי לכם) לשנות את האלמנט הזה רק בתוך קוד ה-CSS המתאים שלו (top_left).

דבר אחרון חשוב - כשאתם מתעסקים בתהליך התאמת עיצוב לעברית - אני ממליץ להעתיק את העיצוב המקורי שאתם רוצים לעבוד עליו - ולהתקין אותו בנוסף לעיצוב המקורי. לדוגמה, אם לעיצוב קוראים Original, רצוי להעתיק אותו ולקרוא לו Original-RTL או משהו בסיגנון.

זהו, זה הכול לפעם. זה הבסיס להבנת ההתעסקות והתאמת קריאה מימין לשמאל. כמובן שיש עוד כמה דברים שצריך לעשות - כמו לתרגם את התמונות, ולהתאים את המרווחים של משתני הפיקסלים (px), אבל על זה אדבר אולי בפעם אחרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

אין לבקש תמיכה והצעת/בקשת שירותים בתגובות.